onsdag 26 mars 2008

Sista bokfemman- Favoritskurkar och Antihjältar

Malin påstår att det här är den sista bokfemman eftersom hon hållt på i ett år(vi hoppas att hon ångrar sig) . Dessvärre har vi inte varit med lika länge och vi kommer förstås att sakna de regelbundna chanserna att göra listor. Nu kommer det inte att hindra oss från att göra listor i framtiden... Eftersom det är sista chansen så har Malin gett oss möjligheten att välja tema själva. Hon har valt science fiction (!) och vi har valt (Favorit)skurkar och (Anti)hjältar! Eftersom det är sista bokfemman har vi tagit oss ytterligare friheter och blandat in andra medier än rena romaner.
1. Jaime Lannister (ur serien A Song of Ice and Fire av George R.R. Martin)
Denna underbara man är självgod, högfärdig, snygg och obrottsligt lojal med sin likaledes skurkaktiga syster. Hans utveckling under seriens gång är en av de stora anledningarna till att läsa de här böckerna. (det finns många andra anledningar men lovsången måste sluta någonstans...)

2. Artemis Fowl (ur Artemis Fowls äventyr av Eoin Colfer)
Den mycket unge, och vansinnigt intelligente, Artemis ovillighet att vara hjälte är helt fantastisk att läsa om. Han börjar som en skurkaktig hjälte i de första böckerna och blir så småningom mer och mer hjältelik, om än motvilligt.
3. The Mad Duke (ur Swordspoint och Privilege of the Sword av Ellen Kushner)
Dessa böcker har vi pratat om förut men de tåls att tas upp igen. Den galne hertigen är både lätt att tycka om och förfärlig att behöva vara med. Han har en dödslängtan som är frustrerande, en bristande moral och ett liderligt leverne. (bilden är kung James II, hittad här, men ser ut som jag föreställer mig honom.)

4. John Constantine (ur Hellblazer av bland andra Mike Carey, Vertigo)
Fjärran från den tvålfagre Keanu i filmen Constantine är originalet en oborstad, oftast orakad, kedjerökande halvgangster. Han snubblar in och ut ur de mest osannolika situationer, hans magi är opolerad och han verkar komma på hälften av den i när det kniper som värst. Hans förhållanden är misslyckade och han är en mycket opålitlig vän. Ändå läser man album efter album med honom.

5. Excel (ur Excelsaga av Rikdo Koshi) (manga)
Excel är en av dom två fotsoldaterna i organisationen ACROSS, vars syfte är att ta över väääärlden, men för att göra det så måste man börja småskaligt, med t ex staden man bor i.
De jobbar under diktator Il Palazzo (allt som allt är dom alltså bara tre personer), som bestämmer vad deras nästa steg ska vara, inte för att något av deras steg någonsin lyckats. Allt dom gör är att ödelägga staden och dess inevånare bit för bit. Excel och hennes kompanjon Hyatt är underbara antihjältar som gör så gott dom kan utan att ifrågasätta. Underbar japansk galenskap.

/Nene Constantine & Fotsoldat Tomas

6 kommentarer:

Anonym sa...

Angus Thermopyle?
Thomas Covanant?

Science Fiction-bokhandeln i Malmö sa...

(Schh, säg inte Stephen Donaldson till Nene!)
/Karin

Anonym sa...

*lips sealed*

*Malin* sa...

Nja, jag kommer säkert ångra mig men nu blir det inte fler ändå. :-) Om man vill kan man ju alltid göra de gamla Bokfemmorna i efterhand och köra på från förra årets vecka 14.

Jag kanske kommer med andra utmaningar lite längre fram, vem vet? :-)

Science Fiction-bokhandeln i Malmö sa...

*malin*: Jaaa! Utmaningar!!!

virtuell gud: Jag hörde dig allt *fradgar runt munnen* Jag ska säga vad jag tycker om Thomas &%¤#%!!!!! Covenant... *blir ivägsläpad av Karin*

(mycket senare)

Jo, som jag tänkte säga tidigare, det skulle ju vara fem favoriter och Angus är en person man kan älska att hata, jag borde kanske ha kommit ihåg honom. Även om jag verkligen inte gillade Nick Succorso heller.

Om jag någonsin tar upp en lista över litterära personer jag föraktar (Karin: Tänk på blodtrycket!) *hrrm* eller är mindre begeistrad över så ska jag ha den där andra, onämnbara typen i åtanke...

/Nene

Anonym sa...

Jaime, inte Jamie.