lördag 17 oktober 2009

Nördar vs mugglare

De senaste dagarna har vi nördar oprovocerat blivit påhoppade av diverse mugglare och deras inskränkta mugglarattityder. Vi har fått höra att vi är en verklighetsflyende och mindre vetande hop och att allt vi läser är skräp. Vår plats i kulturen mörkas och förlöjligas trots att mugglarna har oss att tacka för nästan allt.

Nu får det faktiskt vara nog! Tiden har kommit och det är dags att göra upp! Härmed utmanar vi mugglarna! Handgemäng! Holmgång! Slarvsylta! Vi får självklart använda våra lasersvärd och har drakar som luftstöd.

För er som kanske är obekanta med mugglare kommer här en kort presentation av dem, deras vanor och beteenden, i förhållande till mer normala företeelser.

Klädvanor
Mugglare har broscher, nördar har In case of emergency break laws of physics-knappar.
Mugglare har loafers, nördar har t-shirts med texten What part of 'Ph'nglui mglw'nafh cthulhu r'lyeh wgah'nagl fhtagn' don't you understand?.

Matvanor
Mugglare lagar korv Stroganoff till Cook-Along-program, nördar bakar wookiee-cookies till Dr. Horrible's Sing-Along-Blog .

Umgängesformer
Mugglare har tjejmiddagar, nördar har Munchkin Quest-kvällar.
Mugglare har inga interna skämt, nördarna säger "Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG"












En helt vanlig fredagkväll hemma hos Herr och Fru Mugglare.

Semestervanor
Mugglare tycker att den bästa semestern är all-inclusive, nörden packar en handduk. Enbart.

Fritidsaktiviteter
Mugglare spelar golf, nördar virkar amigurimininjor.

Husdjur

Mugglare har sina hundar i handväskan, nördar har lolcats.

Seder och traditioner
Mugglare väntar på att tomten ska komma med sin stora säck, nördar stoppar tomten i en säck och firar Halloween - igen.
Mugglare tror att nördsaker är omöjliga att förstå sig på, nördar undrar hur t ex alternativhistorisk steampunkfantasy med vampyrer och hovmagiker skulle kunna vara krångligt.
Mugglare tror att livet slutar efter döden, nörden cashar in ett "1-up" och kastar sig in i leken igen.


















Kultur och politik

Mugglare tycker att Liza Marklund har berikat det svenska kulturlivet, nördar tycker att Joss Whedon borde bli president.
Mugglare tror att trollkarlar och vampyrer plötsligt dök upp för några år sen, nördar vet bättre.
Mugglare tror att tecknat är för barn, nördar tar kattbussen till jobbet.
Mugglare tittar på realitysåpor och tror att de är på riktigt, nördar tittar på Star Trek och VET att det är på riktigt.
Mugglare läser svenska deckare och skvallertidningar, nördar läser science fiction, fantasy, skräck och manga.

Om ni har fler exempel, dela gärna med er i kommentarerna!

Så, nu avgörs det alltså! Who would win in a fight - nördarna eller mugglarna?

22 kommentarer:

Solstickan sa...

Sen vet vi ju alla att Liza Marklund är FÖR att införa telekompaketet med instant avstängning av folk från internet.. detta för att dra ner på piratkopiering vilken endast är för att HON ska kunna sälja fler böcker.
Att förkasta det svenska folket för egen vinning är ju inte heller direkt något vi gillar.
Dock föredrar jag att betala för en tjock scifi-bok än att ladda ner en pdf såklart, men det är huvudsakliga argumentet som räknas. :)

Nene sa...

Stridsskrift sannerligen! Jag har lagt min röst, kastat min handske och vet vem som dödade min far och alltså borde förbereda sig på sitt öde.

Tomb sa...

Nördarna styr världen redan! (och de är alla ödlor)

Siuan sa...

För att inte tala om att Mugglare tror att Facebook är en social mötesplats. Vi nördar vet ju att WoW är det som gäller.

Camilla Kästner sa...

Men det är ju bara nördar som läser denna bloggen s från röstningens sida skulle jag ogiltigförklara den....bara nördar som röstar :)

Fia sa...

Woho! Joss Whedon for president!!

Momiji sa...

"Mugglare läser svenska deckare och skvallertidningar, nördar läser science fiction, fantasy och skräck OCH MANGA."

Så där ja! Håller med om allt i övrigt. Och den där boken av Elizabeth Bear måste jag uppenbarligen köpa genast!

Ett tillägg till listan:
"Mugglare döper sina barn till Lisa och Fredrik, nördar ger sina barn coola smeknamn som Oot (http://www.patrickrothfuss.com/blog/2009/10/distracting-cuteness.html)."

Alternativt kanske ni kan länka till den fantastiska bilden i inlägget. :)

Science Fiction-bokhandeln i Malmö sa...

Momiji: fixat omgående! *rodnar*

Cathla: det är en öppen blogg, mugglarna är välkomna att försvara sig ;) Men vi kanske skulle lägga till "Mugglare bloggar om sina skor, nördar bloggar om Who would win in a fight av pirater, ninjor, vampyrer, varulvar, zombies, enhörningar, astronauter, grottmänniskor, mugglare och nördar." ...

Lisa Wool-Rim Sjöblom sa...

Momiji sa...

"Mugglare läser svenska deckare och skvallertidningar, nördar läser science fiction, fantasy och skräck OCH MANGA."

Manga är förstås inkluderat i science fiction, fantasy och skräck, liksom grafiska romaner etc. När vi skrev att nördar läser science fiction, fantasy och skräck gäller ju det för alla former genrerna kommer i.

Och du har helt rätt i att mugglare döper sina barn till Lisa och Fredrik. Det gjorde mina föräldrar :-) (Jag heter Lisa, min storebror heter Fredrik...)

Linnéa sa...

mugglare tittar på "ring och rösta" program. Nördar flyger på en drake och räddar världen från ondska(eller tar över den)

Tomb sa...

Jag vill här med utnämna WoW som något mugglare sysslar med!

Anonym sa...

En fråga här, vad är det för oprovocerade påhopp ni pratar om? Har jag missat något i den allmänna kulturdebatten eller är det bara den vanliga känslan som vi nördar alltid har att DE är emot oss och förtalar våra böcker...

En sak till om mugglare, förresten. När de lägger märke till vad för böcker man läser (eller hör vilka filmer man gillar) säger de ofta saker som "Jag förstår mig inte på sånt där, jag vill hellre läsa (eller titta på tv/film) om sådant som jag känner till".
Jaha, som om mugglare vet allt om psykopatiska mord och strider med ryska maffian som det är i deckare. Eller vet allt om att dricka champagne med konstgjort vackra människor i extremt exklusiva miljöer, som i Gossip girl och Sex and the city, eller att de är väldigt hemmastadda i en värld där snygga och välklädda kvinnor tar dna-prov från slabbiga lik som i CSI. Folk som lever så intressanta liv träffar åtminstone jag väldigt sällan!
De ser inte sanningen, fast den finns där ute, de små liven...

Fetchez la vache!

Broman sa...

Mugglare fantiserar om att var pirater när de är små.

Nördar slutar aldrig fantiserar om att vara flyg/rymd/vampyr-pirater

Anonym sa...

Mugglare skulle vinna lätt, eftersom nördarna inte förstår att de inte är de enda som är konstiga. Sci-fi/fantasy är den nya finkulturen - med allt vad det innebär, inklusive nedvärdering av kultur som "vanliga" människor gillar. :)

Ironiskt blogginlägg, jag vet, men värt att understryka vikten av att vara ödmjuk!

(BTW, Zack Snyder for president!)

Susanna B sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Susanna B sa...

Måste bara påpeka att nördar faktiskt läser deckare. Deckare är i nio fall av tio science fiction och i fem fall av nio även fantasy och/eller skräck. *pekar menande på Johan Theorins Nattfåk och Läckbergskans nya*
Det är hädelse att likna deckarläsare vid mugglare. *såååå besvikeeeeen*

Anonym sa...

Anonym: Jag uppfattar inlägget som satiriskt snarare än ironiskt. Och om man läser det en gång till så ser man att det är satiriskt åt båda hållen. Och om man vill kalla det ironiskt så tycker jag mig kunna se en stor dos självironi från nördarnas sida. Ditt argument går ju att använda åt andra hållet också, om nu ingen vill kalla sig "vanlig" så kommer nördarna att vinna lätt.

/Anonym 2

Tålmannen sa...

Tålmannen har också blivit utsatt för ironi och satir i sina dar men det studsar av mig så som tvål studsar av min kusin den rostfria Stålullsmannen. Det gäller bara att stålsätta sig!

Anonym sa...

Susanna: eller också är det så att bara nördar inser att deckare oftast är science fiction och fantasy. Om man berättar det för en mugglare gör de en konstig min och försöker avsluta konversationen innan man säger något mer de inte förstår...

Martina sa...

Ja, och att "riktiga" författare som Margaret Atwood och Kazuo Ishiguro minsann inte skriver science fiction, det är också mugglare övertygade om. Nördar läser "Tjänarinnans berättelse", "Oryx och Crake" och "Never Let Me Go" och vet bättre.

Jibril sa...

Mycket bra skrivet, jag trodde att jag skulle döda min vän när han sa att han varit inne på Sf i malmö och sett all fantasy och liknande och undrat vem som läser sådant skräp.
Så, ja, jag har ett första offer om någon vill statuera exempel? ^-^

Nördarna skulle vinna även om all världens mugglare röstade.
Because we have the force!!!!

Louise sa...

"Mugglare läser svenska deckare och skvallertidningar, nördar läser science fiction, fantasy och skräck OCH MANGA."

Vilket innebär att vi nördar som läser både och nog kan räkna oss som ynkar. :P Inget som jag har något emot...