tisdag 9 september 2008

Shiny objects...

Hur ofta har man inte valt en bok bara för att den är så himla snygg? Och lyckligtvis funkar det också ofta - se bara på Jonathan Strange & Mr Norrell till exempel (de svarta sidkanterna i första upplagan, mmm...), The lies of Locke Lamora i brittisk pocket eller Halting state av Charles Stross. Förlaget Orion/Gollancz tar vara på denna vår svaghet och ger ut serier moderna klassiker i pimpat utförande. Senast i raden är skräckklassiker. Kolla bara:












































The tooth fairy av Graham Joyce - brukade du lämna dina tappade mjölktänder under kudden och hoppas på en slant av tandfén? Då ska du vara glad att du överlevde.

Ghost story av Peter Straub - att berätta spökhistorier är ingen oskyldig sysselsättning.

Darker than you think av Jack Williamson - varulvar, paranoia och konspirationer i noir-40-talsmiljö.

Fevre Dream av George R. R. Martin - riktigt, riktigt bra vampyrskräck längs Mississippi-floden på 1800-talet.

Exquisite corpse av Poppy Z. Brite - nekrofilisk bögporrskräck med kannibalism. I New Orleans. Need I say more?

The green mile av Stephen King - till och med kusligare stämning än vanligt på death row.

Something wicked this way comes av Ray Bradbury - när tivolit kommer till byn... gäller det att se upp.

Song of Kali av Dan Simmons - förstörelsens gudinna återuppstår i Calcutta.

Sedan verkar Orion inte vara så stolta som de borde över sina fina böcker: på deras hemsida har de inga sammanfattningar av klassikerserierna. Så jag gör det åt dem.

Ultimate Fantasies (fantasy) :






























Conan, Lankhmar, Lyonesse, Amber, Lud-in-the-Mist, Elric, The broken sword, The dragon waiting.

Future Classics (sf):






























Altered Carbon, Blood music, Evolution, Fairyland, Hyperion, Revelation space, Schild's ladder, The separation.

Får kanske återkomma med en kompletterande eller motsatt lista: böcker som också är riktigt bra fast de istället har ofattbart fula omslag...

/Cap'n Karin ombord på The Ozymandias

5 kommentarer:

daniel a. sa...

Du kan väl inte mena att Future Classics är ofattbart fula? Bortsett från apan och flygplanen så skulle jag kunna köpa böckerna enbart för omslagets skull. ;)

Ultimate fantasies däremot... eek.

Science Fiction-bokhandeln i Malmö sa...

Nejdå, inte alls! Jag tycker att alla klassikerserierna är gôrsnygga! (Du vet att apan är luddig, hoppas jag?) Kanske formulerade mig litet konstigt. Den ofattbart fula listan blir ett separat åtagande.

daniel a. sa...

Aha, då förstår jag!

Jag tänkte att det menades att de två senare listorna bestod av fula omslag, eftersom det inte skrevs några kommentarer om böckerna, tillskillnad från skräckklassikerna. ;)

Anonym sa...

Ska det vara fula omslag till toppenböcker rekommenderas den svenska översättningen av Ender's Game. Det omslag jag såg där skulle inte ens dess mor kunna älska...

Anonym sa...

Future Classics är hur snygga som helst. Skräckserien imponerade inte lika mycket på mig; till exempel har jag både Darker Than You Think och Fevre Dream i Fantasy Masterworks, och tycker att de är snyggare i båda fallen där. Men de är fortfarande bättre än mycket annat som ges ut.

//JJ