lördag 27 september 2008

Ny fantzy

Med alla nyheter som trillar in i butiken är det lätt att missa godbitar, och eftersom det var länge sen vi pratade om fantzy så blir det här en post tillägnad denna förtjusande subgenre*. När det blir mörkare och kallare känner jag mig alltid sugen på en varm filt, en kopp te, en ask praliner och obegränsad tillgång till må-bra-romaner. Det här är delar av min läslista för hösten:

Personal Demon av Kelley Armstrong
Armstrong har skapat ett universum som ger mängder av möjligheter att skriva bra och spännande böcker. Hon tar ständigt tag i en ny bifigur och gör denna kvinna till huvudrollsinnehavare i nästa bok. Den här gången har turen kommit till Hope Adams som har demonblod i ådrorna och ett passande hett temperament. Hon är journalist och urtjusig vilket föranleder henne att hamna i ständiga trångmål. Detta är möjligen höstens hetast efterlängtade fantzybok!

Bitten to Death av Jennifer Rardin
Det här är den senaste delen i en serie som jag länge har varit sugen på, om inte annat så för att omslagen är så fina. När jag läste den här beskrivningen angående huvudpersonen Jaz så kände jag mig övertygad om att jag skulle gilla böckerna "Och hennes personliga problem är fler än Vayls födelsedagar. Välkommen till ett riktigt stormigt yrkesförhållande! " Jo, att vara livvakt åt CIAs egen vampyrlönnmördare kan inte vara lätt inte.


An Evil Guest av Gene Wolfe
Redan presentationen av den här boken får mig att fläkta mig av förväntan: Det är hundra år i framtiden men det andas dekadent 30-tal. En urtjusig skådespelerska har två älskare, en privatdeckare och en miljardär och över det hela vilar en skugga av Lovecraft. What's not to like? Återstår förstås att se om det lever upp till beskrivningen, och om inte minst en scen får mig att rodna blir jag besviken. Kvinnan på utsidan bådar i alla fall gott, fler pärlor och negligéer till folket!

Kushiel's Mercy av Jacqueline Carey
Jag var otroligt förtjust i första trilogin om Kushiels utvalda Phédrè, och den andra trilogin handlar förvisso om hennes skyddsling Imriel istället, men första delen gav ändå mersmak. Nu i höst planerar jag att läsa andra delen och tredje delen har precis kommit i inbunden. Om den följer de föregående böckernas spår så utlovas det ett alternativt Europa, minst ett par scener som hettar i kinderna och en vacker kärlekshistoria. Jag har verkligen inget emot att tillbringa några timmar i Terre d'Ange, verkligen inte!

Jag hade troligen kunnat fortsätta ett tag till, men med tanke på att jag egentligen inte borde börja fler nya serier tänker jag hejda mig här.

/Nene som läser fantzy utan att skämmas!

*Sub och sub, det är helt enkelt ett samlingsnamn vi har här i butiken på litteratur där tjejerna får vara starka, får ha mer än ett romantiskt intresse och där boken lämnar en skön känsla av dekadens och välmåga efter sig. Det är helt arbiträrt vilka böcker som får den här benämningen och det är fullt möjligt att ha en manlig huvudperson. Ett av kraven är att det ska hetta i kinderna vid minst ett tillfälle. Fancy fantasy alltså.

1 kommentar:

Anonym sa...

Dream får stanna i min säng. Så kan han berätta allt om kvinnan i mitt liv. Delirium that is.