fredag 21 december 2007

Tjejer med det lilla extra

Inom fantasy finns det en undergenre som kallas "urban fantasy" eller "alternativ verklighet". Dessa böcker utspelar sig i vår verklighet men med övernaturliga inslag bredvid allt det vardagliga. Älvor och mobiltelefoner, varulvar och motorcyklar, vampyrer och kaffekokare, magiker och kattmat, häxor och räkningar... Listan kan göras längre, men ni förstår.

Inom denna genre finns flera av mina absoluta favorit-sträckläsare. Det överaskade mig en aning när jag fick veta att det jag gillade bäst kallades chick-lit (alltså tjej-böcker, motsvarande tjej-filmer, chick-flick). Jag som var övertygad om att dessa böcker skulle passa alla och att det var fantastiska att läsa!

Nåja, till sist fick jag inse att det fanns flera gemensamma nämnare i dessa favoriter: en stark kvinnlig huvudperson, ett eller flera (oftast övernaturliga) romantiska intressen och en hel del äventyr och dramatik. (och här i butiken dubbades genren prompt till "fantzy", så ni vet...)

Så nu vill jag slå ett slag för riktigt bra chick-lit-serier. Har du inte läst dessa så har du ingen aning om hur underbar genren kan vara!

Succubus Blues av Richelle Mead
Vad finns det att inte gilla med en succubus som inte vill vara ond, jobbar i en bokaffär och har ett kärleksförhållande till en specifik bokserie? Det är årets härligaste feel-good-bok! Jag ser verkligen fram emot Succubus On Top och Succubus Dreams som skrivs just nu!



Dead Until Dark av Charlaine Harris
Sookie Stackhouse, den blonda tankeläsaren som jobbar som servitris i en bar, blir inblandad i den övernaturliga världen i södra USA. Detta är en serie som inte går att släppa. Tack och lov behöver man inte det heller, det följer ytterligare sex delar med Sookie i huvudrollen!



Kitty and the Midnight Hour av Carrie Vaughn
Kitty har blivit varulv mot sin vilja, är programledare för ett radioprogram som går mitt i natten och börjar tala om det övernaturliga, gör upp med sin flock och är härligt spydig under tiden. Serien blir bara bättre och bättre och de följande två böckerna är lika ljuvligt spydiga som den första. Hennes avund inför en konkurrent som spelar Bela Lugosi's Dead som signaturmelodi är hjärtinnerlig!


Moon Called är den första i en serie av Patricia Briggs om Mercy, en bilmekaniker/självständig tjej/hamnskiftare som blir prärievarg när hon känner för det och blir indragen i politiken i den lokala varulvsflocken. Tvåan, Blood Bound, var om möjligt ännu bättre än ettan och nu har äntligen trean, Iron Kissed, kommit!


/Upp med fötterna, äta praliner och vara dekadent- Nene

Inga kommentarer: