onsdag 6 maj 2009

Science Fiction vs verkligheten

Neatorama kan man jämföra två listor: 10 things Science Fiction got right - från månresor till miniatyrkirurgi - och 10 things Science Fiction got wrong - från ljud i rymden till enklimats-planeter. Som kommentar på den senare listan finns ju boken Where's my jetpack? Guide to the Amazing Science Fiction Future That Never Arrived (som bland annat tar upp min egen käpphäst: var är min teleport?!)

Jag tycker mig minnas ett gammalt Minnenas television där man i ett program från 50-/60-tal spekulerade i hur framtiden - 1990-talet, sådär - skulle se ut. Bland annat skulle vi ha tv-liknande skärmar i hemmet där man t ex skulle kunna boka både resan till London och teaterbiljetterna! *gasp* Dessutom skulle motorvägarna röra sig i typ 200 km/h och bilarna stå stilla på dem: demonstrationen av hur en modellbil skulle rulla upp på detta transportband funkade... sisådär. Vi skulle också bo i bomoduler (ungefär som byggbaracker), som man kunde flytta med sig när man skulle på semester. Det var bara att låta en transpokopter lyfta upp bomodulen och flyga den till t ex fjällen eller havet.
(Bildgoogla "retro future" för många fina illustrationer!)

Vad säger ni, kära läsare? Nu när vi lever i framtiden - blev det som vi tänkt? Är det fler nutida företeelser ni läst om som science fiction? Och vilken är er jetpack - vad saknar ni för att framtiden ska bli fulländad?

/Kapten Karin, ordförande för organisationen "Teleport Nu!"

6 kommentarer:

Martina sa...

Replikatorer! Och det första jag skulle beställa i en sån vore naturligtvis: "Tea. Earl Grey. Hot."

Fia sa...

Jag är litet besviken över att bildtelefonen inte fick så stor genomslagskraft, jag trodde ju den skulle vara i varje hem vid år 2000. Sen skulle jag ju förstås velat ha min egen städrobot... det vore inte dumt!

Fast det viktigaste vore ju, som Martina nämner, en replikator, och då skulle jag säga: Dillchips. Estrella. Now. Eller varför inte Schweizernötchoklad, Marabou, 200 gram. Nej jag är inte godisberoende... eller? ;)

Glömd sa...

Att man kan ha tusentals låtar på ett litet kort stor som en tumnagel känns lite sci-fi ibland.

Jag är ju uppväxt med kassettband...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Agfa_C90%2B6_cassette.jpg

Nene sa...

Jodå, vi som minns när mobiltelefonerna kom (dvs de där stora väskorna man kunde ha i bilen eller i en rem över axeln)tycker att den ljuva framtiden är här redan. Men jag önskar att jag fick den där klonen, i fullvuxen storlek, tack. Och uppladdningsbara minnen, svävare istället för bilar och off-planet resor. Och för den delen - jetpack!

Michael R. sa...

Jag saknar sådana där alltiallo-datorer som såg så coola ut. Ni vet, Pennys dator från Inspector Gadget och liknande. Och bildtelefoner - är det någon som vill ha det? Att vara tvungen att fixa håret varje gång någon ringer - jo tjena, det låter ju kul.

Fia sa...

Michael R: Det var nog bara bra att den moderniteten inte kom, vad som gjorde mig besviken var ju bara att jag hade fel.. =)