lördag 5 april 2008

Veckans lästrio: Geografiska platser

Veckans lästrio (arvtagaren till Bokfemman) föreslår att vi denna vecka ska lista tre böcker med stark geografisk anknytning. Urban fantasy-älskaren i mig ställer sig upp och jublar! Men sen inser jag att det bara ska vara tre böcker och det finns så mycket att välja på!

Ska jag ta London? Eller Chicago? Eller Seattle? Eller New York? Eller Los Angeles? Eller New Orleans? Eller Rom? Eller Arkham? Men varför begränsa sig till städer? Varför inte ta mytomspunna Avalon? Eller.... Ja, ni förstår. Det blir helt enkelt för mycket att tänka på.

Nu fanns det förstås möjlighet att ta en bok av varje, och även om det skulle lösa dilemmat stör det min känsla för ordning. Nej, tre böcker om samma plats fick det bli. Och när jag inte kunde begränsa mig till en stad fick det bli en planet! Mars, närmare bestämt.
Sea-Kings of Mars av Leigh Brackett
Ett riktigt mästerverk om Mars! Om hur planeten en gång var täckt av vatten med högkulturer, hjältelegender och gudamyter. Om det moderna Mars, en döende värld där alla slåss om de gamla kunskaperna.

The Case for Mars av Robert Zubrin och Richard Wagner
Kanske inte en skönlitterär bok med geografisk anknytning men den är verkligen tankeväckande ändå. Boken handlar om varför vi borde kolonisera Mars och hur det skulle gå till. Hade man inte astronautdrömmar/koloniseringsfantasier innan så får man det av den här!

Red Mars (och Green Mars och Blue Mars) av Kim Stanley Robinson
Den förra boken leder osökt till den här trilogin där människor har koloniserat Mars. Det verkar vara en dröm som ligger nära till hands. Den undersöks noggrant i ett generationsdrama om hur de första kolonisatörerna har det, om hur deras barn- de första födda på Mars- möter ännu fler kolonisatörer och till sist om hur Jorden är hotad av en katastrof och Mars är dess enda hopp. Flerfaldigt belönad och mycket läsvärd.

Sikta mot stjärnorna, eller Mars!
/Nene

Inga kommentarer: