tisdag 17 januari 2012

Glimtar ur vardagen på SF-bokhandeln

Scen 1: Karin går och plockar böcker ur en lista och upptäcker att seriealbumet Devil har artikelnumret 96669. Inget kommer någonsin att övertyga henne om att detta är en slump.

Scen 2: Nene skriver texter om urban fantasy-serier, närmare bestämt om Ilona Andrews riddare Kate Daniels, "en frilansande riddare, som har sina egna hemligheter att skydda och som inte drar sig för att sparka rumpa, vare sig den är hamnskiftande, blodsugande eller chefens." Karin kommenterar med en typisk sån där mening som bara hörs på SF-bokhandeln: "Fast ... kan rumpor suga blod?"

Scen 3: Liten flicka: Mamma, om jag sett ett troll, alltså verkligen verkligen sett ett, skulle du tro mig om jag berättade det då?
Mamma: Det beror på hur du berättar det. Men om du verkligen hade sett ett, då hade jag trott dig.
Liten flicka: Ja alltså, jag har inte sett ett, inte än. Men om jag hade så skulle jag berätta.

Scen 4: Genial affärsidé fås i kassan: tänk om kortterminalerna, istället för att pipa när kunden kan ta sitt kort, istället hade inspelade kändisröster som påminde dem? T ex Patrick Stewart. Eller allra minst borde de kunna pipa som R2-D2, det är väl det minsta man kan begära?